Signes previs a la dislèxia

20 January, 2016

La dislèxia és un dels trastorns de l’aprenentatge més comuns en la població, la seva dificultat va lligada a una inadequada adquisició de la lectura i l’escriptura, on els subjectes presenten un nivell inferior a l’esperat segons el seu coeficient intel·lectual, la seva edat i el seu grau d’escolarització.
Els aspectes més destacats en les persones que la pateixen són:

  • Errors en la lectura i en l’escriptura, causats per invertir lletres, ometre-les o afegir unes altres, inventant-se paraules.
  • Lectura poc fluïda, amb la necessitat de rectificar-se, llegir síl·laba a síl·laba, etc.
  • Dificultats per comprendre el text llegit.
  • Molts errors ortogràfics i dificultat per integrar les normes.

Aquests símptomes solen aparèixer des de l’inici de l’aprenentatge de la lectoescriptura i són, a més, els factors determinants per al diagnòstic de la dislèxia. Però, també, s’han contrastat algunes dificultats que, són comunes en aquests subjectes i apareixen en edats més primerenques, entre els 3 i 5 anys.
Generalment, aquests nens, presenten un desenvolupament més lent del vocabulari, els hi costa retenir paraules que usen amb freqüència i malgrat conèixer el nom no sempre accedeixen a ell, obliden noms de persones conegudes o objectes quotidians, intercanvien l’ordre de les síl·labes dins de les paraules o substitueixen paraules que se li assemblen per estructura fonètica.
En ocasions, presenten dificultats per realitzar instruccions pautades i aprendre noves rutines, ja que els hi costa retenir la informació i centrar l’atenció en els passos a seguir, per la qual cosa realitzen les tasques de forma desorganitzada i actuant de manera impulsiva.
Aquests dos fets, al seu torn van lligats, a la dificultat per memoritzar i automatitzar el llenguatge seqüencial o serial, com els nombres, els dies de la setmana, l’abecedari, etc.
Solen ser maldestres i poc coordinats, tant amb la motricitat fina com la gruixuda. Realitzen moviments poc precisos per saltar, corres, caminar i, fins i tot, per agarrar el llapis.
També els costa comprendre conceptes viso-espacials, d’orientació i temporals, com el temps.

Ja és en aquesta etapa, d’educació infantil, on apareixen les primeres dificultats en l’adquisició dels aspectes, directament, relacionats amb la lectura i l’escriptura. Malgrat estar en una fase precoç de l’aprenentatge i on es presenten els conceptes previs a la lectoescriptura, ja els hi costa comprendre la idea que l’oral pot representar-se per escrit, i neixen les primeres dificultats per reconèixer els sons dins d’una paraula, per separar les paraules en síl·labes… En general, presenten dificultats en tot el relacionat amb la consciència fonològica, ja que el desenvolupament d’aquesta és més lent en aquests casos que en la resta de nens.

En aquestes edats no es pot establir un diagnòstic de dislèxia o trastorn de la lectoescriptura, ja que es considera que els nens encara estan en plena fase d’aprenentatge i la seva evolució pot ser variable. Però és interessant tenir en compte aquests aspectes, per poder començar a treballar les dificultats que vagin sorgint i, així, poder compensar-les al més aviat possible.

 

Núria Sánchez

Logopeda

Num. Col.: 08/3616

Post a Comment

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.

ACEPTAR
Aviso de cookies